Przejdź do treści Przejdź do stopki

W roku 1924 został utworzony Yacht Klub Polski. Rok 2024 jest wspaniałym jubileuszem 100.lecia Naszej organizacji.

80808080
Reaktywacja Klubu
Optymist na zawodach
Nasza Misja

Żeglarska Elegancja
i wysoki poziom
umiejętności

YACHT KLUB POLSKI AUGUSTÓW jest Klubem żeglarskim z wieloletnią, przedwojenną tradycją, reaktywowanym w 2023 roku staraniem zaangażowanych społecznie żeglarzy, pasjonatów i trenerów sportów wodnych. Celem naszego Klubu jest integracja środowiska żeglarskiego z bogatego w akweny śródlądowe terenu Augustowa i żeglarskie kształcenie młodzieży w duchu sportowej rywalizacji i patriotycznego wychowania. Poszanowanie dla Bandery i żeglarskich tradycji jest dla naszych wychowanków co najmniej tak ważne, jak wyniki sportowych rywalizacji.

YKP Augustów

Historia naszego Klubu

Wspaniała historia Naszego Klubu, założonego w 1933 roku dzięki staraniom Antoniego  Aleksandrowicza, Stanisława Zakrzewskiego i Szadurskiego, zobowiązuje Nas do wytężonej pracy, będącej kontynuacją zaczętego wtedy dzieła. W roku 2023 grupa żeglarzy pod przewodnictwem wieloletniego instruktora PZŻ Roberta Dąbrowskiego, wychowanka żeglarskiego Juliusza Prytyckiego, uznanego trenera i pasjonata żeglarstwa w Augustowie postanowiła wyodrębnić się i reaktywować oddział Yacht Klub Polski w Augustowie. Zbiegiem różnych okoliczności w 2016 roku znaleźliśmy przyjazną przystań do realizacji naszych pasji na Dąbku na Jeziorem Białym.

Robert Dąbrowski
Komandor YKP AUGUSTÓW

Dokładnie tam, gdzie wcześniej swą działalność prowadził przedwojenny YACHT KLUB POLSKI oddział w Augustowie. 17 listopada 2023 roku na zebraniu założycielskim wybraliśmy Komitet, który został upoważniony do rejestracji powołanego YACHT KLUB POLSKI AUGUSTÓW. W oparciu o dotychczasowy statut UKS Akademii Augustów i statut YKP przyjęliśmy statut YKP AUGUSTÓW.

Następnie wystąpiliśmy z prośbą do Zarządu Głównego YACHT KLUBU POLSKI o przyjęcie Nas w struktury organizacyjne YKP. W dniu 18 listopada 2023 roku w Warszawie na zebraniu Zarządu Głównego YACHT KLUBU POLSKI, najwyższej władzy YKP, podjęta została uchwała o uznaniu nas za spadkobierców i kontynuatorów idei przedwojennego YACHT KLUBU POLSKI AUGUSTÓW.

Antoni Aleksandrowicz

Na cyplu Dąbek wysuniętym w jezioro Białe, powstał budynek w stylu dworku puszczańskiego, jako letnia willa. Głównym materiałem było drewno z Puszczy Augustowskiej. Jak podaje lokalna gazeta kamień węgielny wmurowano w lipcu 1928 roku. Głównymi budowniczymi byli bracia Purzyńscy oraz mistrz ciesielski Szałwiński. Dach pokryto dachówką ceramiczną karpiówką.

Willę ukończono 1 czerwca 1934 roku. Uroczyste otwarcie odbyło się w Święto Morza. Równolegle z wznoszeniem budynku, budowane były dwa hangary ma żaglówki oraz pomosty do cumowania.
      Inwestycja sfinansowana była z funduszu Yacht Klubu Polski. Z willi letniskowej korzystał Prezydent Ignacy Mościcki. Stąd dzisiejsza nazwa Dworek Mościckiego.

Siedziba Klubu
Przystań Klubowa
Pierwsze władze Klubu

Fragment z publikacji SPORT WODNY z 1933 r.

Wspomnienia Komandora S. Z. Zakrzewskiego:
„Założycielami Yacht Klubu Polski są żeglarze, którzy pływali na akwenach rosyjskich, litewskich, łotewskich, estońskich.
Po reparacji znaleźli się w Polsce.
Zaruski – ojciec jachtingu morskiego,
Aleksandrowicz – ojciec jachtingu śródlądowego,
Szwykowski – pierwszy Polak olimpijczyk, choć startował w regatach w barwach klubu petersburskiego.

… „Szadurski i ja założyliśmy oddział YKP w Augustowie przy tartaku, którego dyrektorem był Łucejko. Dyrekcja Lasów Państwowych ( dyr. Gen. Loret) dała polecenie pomagania w akcji budowy YKP w Augustowie i wkrótce powstał ładny budynek drewniany i port z hangarem dla jachtów. Była to zasługa Zygmunta Skowrońskiego, który miał wpływ na Loreta…

… Skowroński miał dwa jachty: jeden w Warszawie, drugi w Augustowie na jeziorze Białym”.
Odkrywcą jeziora dla jachtingu był Aleksandrowicz. Pierwszy wyszedł na jezioro ze swą jolą „Strzała”.

… Zygmunt Skowroński miał dwa jachty: jeden w Warszawie, drugi w Augustowie na jeziorze Białym”.
Oficerski Yacht Klub małpował nasze posunięcia: banderę wziął podobną ze znakiem Pogoni zamiast Orła Białego, założył w Augustowie oddział na jeziorem Białym, tam gdzie my. Nie traciliśmy na tym nic. W Augustowie mieliśmy przynajmniej partnera do regat i klub z bufetem czynny dzień i noc, zimą i latem. … U nas w klubie było cicho. Nie było dancingu ani orkiestry. Było życie klubowe, żeglarskie”.

Wniosek o nadanie działki Klubowi
Siedziba YKP Augustów, obecnie Willa Mościckiego
Yacht Klub Oficerski R.P. w Augustowie
Związkowe Regaty Żeglarskie Augustów
Fragmenty prasy przedwojennej. Tydzień Augustowski.
Fragmenty prasy przedwojennej. Mistrzostwa Europy.

Posiadamy

Wstąp do YKP AUGUSTÓW
i realizuj swoje pasje?

Opinie Naszych Członków

Od mojego pierwszego kontaktu z YKP Augustów aż do zejścia z łodzi było absolutnie bez zarzutu. Uwielbiam to, jak łatwo ustaliliśmy szczegóły podróży z Waszym zespołem!

Sławek Wielgus

Kierownik Sprzedaży salonu Volvo

Moja rodzina i ja świetnie się bawiliśmy na jednej z łodzi oferowanych przez Klub. Załoga zapewniła nam doskonałe wrażenia, a ja i moja rodzina byliśmy bardzo szczęśliwi na tym jachcie.

Stefan Piotrowski

Przedsiębiorca

Od samego początku do końca było to absolutnie niesamowite przeżycie. Dziękuję bardzo za te wspaniałe wakacje, chłopaki! Gorąco polecam ten Klub każdemu.

Krystyna Pawłowska

Tel: +48 600 590 707

Wielka pasja żeglarska
Tradycja od 1924 roku

YKP_WebMaster © 2024. All Rights Reserved.

error: Content is protected !!